söndag 15 april 2012

Söndagsintryck

(Skrevs för drygt 29 år sedan, jag antar att de flesta inblandade redan hunnit lämna detta jordeliv.)


Tjattret från fyllon
en söndagsmorgon
på Zinkensdamms tunnelbanestation:

... när jag jobbade vid Bornsjön ...
... en halvliter eller en sjuttiofemma
å klockan var bara halvnie
å han sa ...
å ja sa ...
... skulle jag ta en taxi å sen buss ...
... Kalle Persson, eller va de Harry Persson ...
... nää, nu e ja ute å seglar ..
... han bodde därute i Gröndal ...
... å ja satt där å va så jävla fyllsjuk
å då kom han fram till mej ...

I Djurgårdsbrunnskanalen ligger isen
som immig svart marmor.

En gammal man talar på bussen:

... när jag gick i gymnasiet i Skövde
och man skulle dika ut Hornborgarsjön ...
... och till förrättningsman hade
länsstyrelsen utsett vatteningenjör ...
... och han släpade ena benet efter sig
och var sned i halva ansiktet
och då var ha säkert lika sned
i huvudet också ...
... hur kunde man utse ...
... och när fabriken inte fick något vatten ...
...ja, då hinner jag till högmässan
i Oscarskyrkan ...

Inga kommentarer: