onsdag 25 juni 2008

Intryck från Abisko 2008 del 9 till 1

Intryck från Abisko 2008, del 9

Jag ser moln som glider österut:
ett bakåtlutat ansikte med uppnäsa
tunga ögonlock och småleende mun
får plötsligt profil med örnnäsa -
och är helt borta några sekunder senare.

***

Moln är mäktiga och omutbara
Kanske präktiga och onjutbara
Men hur vi än vrider på denna sak
Har molngubben alltid rumpan bak!




Intryck från Abisko 2008, del 8



Den sten som gör jobbet i jättegrytan
har inte själv valt sitt värv.
År efter år sveps den runt
av krafter vars verkan den känner
men inte kraftens ursprung
eller hur den kan undanflys.

Stenen bara är:
Redskapet …
i ett arbete av meningslöshet.

Tills nästan allt nötts bort av stenen
och den sveps iväg av nästa vårflod
att bli ett nytt korn i en sandbank någonstans.

Så gick det med stenen,
så stor och stolt och hård.




Intryck från Abisko 2008, del 7

En avspänd fågel, en grönbena, betraktade mig. Hade det varit en rödbena hade den försvunnit på nolltid, vilt skrikande!

Grönbena
enbent
på sten
ger mig
pepparkornsögeblick

En blinkning
en enda
vaksam
men orädd:
Fågeln möter min blick




Intryck från Abisko 2008, del 6

Att stå/sitta vid en fjällbäck och lyssna till rösterna i det sorlande vattnet ...

Och varje gång
Frågan:
Den sista
Vattnet talar gåtor




Intryck från Abisko 2008, del 5


Där borta forsen, kanske
lugnare nu
när vårfloden avtar

Dunsar - är det stenar
som rullar längs bottnen?

Dånet av vatten, isgrönt
kamrat med tystnaden hos mig

Solen rullar långsamt fram
längs fjällkrönen
Långsam - men alltid pålitligt

När floderna har tömt sin otålighet
i havet av glömska
kommer solen ändå att finnas kvar



Intryck från Abisko 2008, del 4


I fjällen växer en fjäll-en
den kryper längs marken så blygt
Ty det är svårt att stå upprätt
när snötäcket tynger drygt

Den bär dock med stolthet enbär
många och grå eller blå
som nyttjas som krydda i köket
eller smak till genever - hejhå!




Intryck från Abisko 2008, del 3


Nu dansar fjällvråk-paret balett
nedom Lapportens höga profil.
Landet är målat med färgrik palett
och vråkarna vinner på stil.

Fjällvråken landar
vindarna blandar
östan med västan och nordan med syd

Solstrålar bränner
vråkarna känner:
Nu är det dags för årets etyd!




Intryck från Abisko 2008, del 2


Ligger en stund på stranden
Moln kommer långsamt från väst
Alltmer fågelsång
Om jag inte snart reser mig
kommer jag aldrig härfrån




Intryck från Abisko 2008, del I

En sten sticker huvudet ovan vattenytan
Undrar vad den berättar för kamraterna nere på bottnen?