torsdag 6 juni 2013

Avlyssnat - två töser

1.
(Avlyssnat på pendeltåget. Varför måste vissa personer skrika i telefonen trots att den är konstruerad för normal samtalston? Ung flicka kanske omkring tjugo talar/skriker i telefon - till någon i en annan telefon och till människor på ett antal kvadratmeter i pendeltågsvagnen:)

- NEJ NEJ NEJ
- Jag talar inte om , du blir bara så sur om jag berättar i förväg ...
- Jag skulle på möte halvfem, jag är sen ...
- Flemingsberg och Huddinge är olika stationer ...
- Blir jag mindre värd för att ...
- Jag ska ju på möte ...
- Det tar två och en halv timme. Det tar trekvart att åka hemifrån och till jobbet ...

2.
(Avlyssnat på bussen. Liten flicka, kanske fem, talar ganska tyst:)

- Och så finns det flick-filmer ...
- Dom är inte så roliga...
- Det är bara att dom ska gifta sej ...


Slutord: det sägs någonstans att författaren Stig Dagerman fick idén att åka omkring på offentliga kommunikationsmedel i Stockholm för att avlyssna samtal och därmed få uppslag. Efter några dagar kom han tillbaka till kollegorna och rapporterade att folk pratade mest skit. Undrar om den gode Stig lyssnade ordentligt?

Inga kommentarer: