onsdag 14 mars 2012

Sten stångas med träd


Sten stångas med träd:

- Haha, jag vinner, jag är stark och hård!
Och bakom mig står alla mina bröder och stöder!

Trädet, som är en ek, gäspar förstrött och säger:

- Jaja, stångas du, så mycket du orkar.
Kanske växer du fast, och så lyfter jag bara bort dig.
Eller också blir jag gammal och bryts, men då faller du ...

- Och då har jag vunnit!

- Knappast. För jag är en ek och jag släpper mina ollon,
och nya ekar står upp här. De kommer att växa upp,
de kommer att bryta ner muren tills den sprängs och rasar,
de kommer att göra att din stora mur till slut bara blir en stenhög,
överväxt av väldiga ekar! Jag kommer alltid igen,
men sten är bara sten och kan inte ge sig själv ett nytt liv.

Ett grässtrå tittar upp mot bråkmakarna,
det säger till närmsta grannen:

- Vänta till nästa istid, då åker hela gänget bort!

Inga kommentarer: