torsdag 3 oktober 2019

Anden (?) i kaffebryggaren

Från kaffebryggaren hörs enstaka 'hum hum', 'um', 'ump', 'bump', och andra svåridentifierbara ljud.

Vad är detta?

Försöker bryggaren prata med mig?

Är den månne ett medium för andevärlden?

Jag minns en gubbe som trodde sig höra anderöster i vanligt radiobrus - det var väl på 1960-talet. Tänk om det är farao Ramses XXIII som försöker kontakta mig genom just den här kaffebryggaren!

Hallå, det här är Radio Nilen, din trogna röst i etern. Vid mikrofonen som vanligt din favoritfarao Ramses, och med mig i studion för ett spännande samtal nu på morgonen är såväl Isis som Osiris. Men först ett meddelande från trafikredaktionen: I Tebe har Apistjuren rymt ut på stora vägen och orsakar störningar i morgontraf ... (här försvinner rösten i radiobruset).
 
(Är det på fornegyptiska skulle jag ju ändå inte förstå det.)

Och folk har spelat in konstiga ljud från kraftledningar som kanske kom från någon sorts andar. Jag hörde inspelningar på radion men tyckte det mest lät som brus. Hade förväntat mig något häftigare, som ...

... hallå, det här är anden i kraftledningsnätet, är det någon som hör mig?
 
Eller det kanske bara är ett sätt för kaffebryggaren att förmedla en önskan om bortstädande av kalkavlagringar och liknande irritationsmoment?

Inga kommentarer: