söndag 28 december 2008

Floden

Floden speglar himlens mörker
och stjärnorna.
Stränderna syns inte mer.
Flotten grips av strömmen,
ställs under dess spira
och makt.

Vattnet och himmelskupan
är allt.
Här finns inte gudarna
eller de små männen av papper -
bara floden...

Ligg ner,
svep dig i filtar
ligg på de grova stockarna,
se stjärneldar frysa
till stela prickar av frost.

Sakta brusar vattnet sin sång
som en ensling
som bara drömmer
medan din vaka
fylls av tomma ord
som bländar själen
för ett ögonblick
tills dess tankarna fylls
av himmel och flod
och allt det andra dör bort.

Står väl någonstans
i en bergig trakt
en jätte och häller vatten
ur stora kärl
i en glad kaskad
för att skapa flodens källor?

Det vet jag inte
och var strömmen för
är ännu en fråga
som saknar svar.
Säkert är dock
att allt följer med
i flodernas flod


- och inget blir kvar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Björn:

Ville bara yppa en hemlighet (hur hemligt det nu kan vara när jag inte kan maila dig, utan tvingas skriva in en kommentar i din poesiblogg!):

Jag ingår i panelen för "Stora Bloggpriset" och en av de fem bloggarna som jag nominerade i kategorin "Politik & Samhälle" var din andra blogg "Björnbrum". Det är en av de få sant INTELLEKTUELLA bloggarna, och det är därför jag gjorde det.

Tyvärr så lär du inte ha en chans (inte jag heller f.ö.) ingen av oss är tillräckligt "mainstream" och vi skriver inte tillräckligt korta och snärtiga inlägg. Men se det som ett uttryck för uppskattning från en något yngre spoling som har fått det här med maoismen och annat under 1960-talet om bakfoten :), men som lärt mig en del av en mer livserfaren herre som du :)

Björn Nilsson sa...

Jaha, man tackar och bockar! Eftersom inga upphetsade gratulationskommitteer har försökt slå sig in genom min dörr så har nog någon mer "kundorienterad" bloggkollega vunnit. Man kanske får första pris som den som fick sista plats?

Hm, skriva något vänligt om maoismen kanske ? ... fast på min tid sa man inte "maoism" om man var maoist utan marxism-leninism ... kanske kan behövas lite upplysning om detta? Fast halvgammal som jag är vill jag nog mer se framåt.

Eller om man skriver något om att ju äldre man blir desto mer inser man att livet är så knepigt att det är svårt att göra några definitiva uttalanden om någonting utom möjligen busspriserna i Arkangelsk.

Tack för uppslagen och nomineringen ::::::)))))))))))

Unknown sa...

Det skulle vara kul att träffas IRL och snacka någon gång, fast du har ju den dåliga smaken att bo i Stockholm, och inte i Sveriges bästa landsända SKÅNE!

Men om jag någon gång kommer upp till Stockholm (det händer!) så räknar jag med en guidad tur till Söders kaffe-lattebarer av en äkta söderbo som du! Iallafall kan du visa mig vilka jag ska akta mig för:)

Björn Nilsson sa...

Tja, hur skall jag förklara det här ... jag är infödd Söderbo och dricker aldrig (har aldrig druckit) den där bruna sörjan. Det är nog bara konstigt inflyttat folk som dricker sånt. Inte springer jag på kondis eller caféer heller (de senare är väl borta allihopa för övrigt).

Men du kan väl meddela om dina vägar går förbi någongång så får vi se om det går att fixa ett möte över en kopp någonstans. Det finns en epostadress på min hemsida som kanske fungerar i det läget. http://home.student.uu.se/bjni5369/
Jo, det kanske är skrämmande för en lundensare att se en uppsala-hemsida, men jag läser några kurser i antik historia där. Uppsalas erbjudande om hemsida var bättre än vad Lund hade för ett par år sedan (läste svensk ekonomisk historia på distans där) så jag håller mig till Uppsala nu.