söndag 7 september 2008

Dikt av Martin Niemöller med ny avslutning

Det finns en dikt av den antinazistiske prästen Martin Niemöller som brukar citeras då och då. Jag tog mig friheten att både citera, men också att skriva om/modernisera slutet. Ta't gärna som politisk polemik!

Först förföljde de kommunisterna,
men jag protesterade inte
för jag var inte kommunist.

Sedan förföljde de fackföreningsfolket,
men jag protesterade inte
för jag var inte fackföreningsman.

Sedan förföljde de judarna och zigenarna,
men jag protesterade inte
för jag var inte jude eller zigenare.

Sedan förföljde de de homosexuella,
men jag protesterade inte
för jag var inte homosexuell.

Sedan förföljde de muslimerna,
men jag protesterade inte
för jag var inte muslim

Sedan förföljde de fildelarna,
men jag protesterade inte
för jag var inte fildelare

Sedan förföljde de skattefuskarna,
men ... aj fan! ...

När de sedan förföljde oss som inte har något att dölja för att vi har rent mjöl i påsen
fanns ingen kvar som kunde protestera. Men det gjorde ingenting för snuten kom snart på
att jag är en jäkla skummis med många fula saker i bagaget, så vi skakade tass och så släppte
de ut mig på gatan igen tillsammans med alla andra Alliansanhängare!

Inga kommentarer: